onsdag 28. desember 2011

Male brannmur

Jeg har lenge ønsket å male opp brannmuren i stua mi, og da jeg fikk muligheten til å teste den nye kalkmalingen, LADY Minerals, var det liten . Bestem selv, ønsker du å fremheve den fine peisen, eller har du en peis som du egentlig ikke ønsker skal stikke . Kan man bruke vanlig veggmaling til å male en brannmur, altså en mur bak en vedovn der det skal fyres? Ble plutselig i tvil her, om malingen vil tåle den sterke . Ovnen står inne i en nisje med brannmur på sider. Male brannmur bak kamin med vanlig veggmaling - WP_20131020_002. Vi skal male veggen som kommer bak der peisovnen skal settes opp.


Vi har laget en brannmur av siporeks, men det vil ta litt tid før vi får montert opp peis. Slik den er i dag er den jo ikke noe pen, kan jeg eventuelt . Jeg skal male brannmuren over peisen (en hel vegg) som er kledd med en form for murstein (rød). Har hørt at hvis jeg ikke for-behandler mursteinen vil . Vi skal bare male oppå den for å få den hvitere.


Bruk vannbasert maling på brannmur. Det er ikke bare å male over med vanlig maling. Sotflekket underlag må vaskes og grunnes med spesiell grunning for at det skal holde seg .

Denne veggen er i mur – og er pusset så den har en grov(t) . Hva skal jeg male med på steder det blir veldig varmt – f. Det er nærmest norsk tradisjon å male peisen hvit, men det gir ingen . Det jeg lurer på er om det må en spesiell malings type til for brannmur da det blir . Skal male pipe og brannmur i stua, og trenger fargeråd. Trenger tips til en fin gråfarge for å male på brannmuren inne. Har kjøpt farger, men den ene hadde mye grønnskjær og den andre hadde . Har du problemer med at malinga på brannmuren bak den gamle vedovnen. Deretter kan man male to strøk med akrylmaling, sier Tom Rune .

Hvordan legge skjult elektrisk anlegg

Skal man ha skjult elektrisk anlegg må koblingsbokser festes og rør med. Skal man legge rørene på innsiden eller utsiden av fuktsperre? S...