tirsdag 11. juli 2017

Skifte sluk borettslag

Jeg totalrenoverte badet mitt i fjor, men nå skal borettslaget skifte soilrør. Vi har sendt et brev til borettslaget om renoveringen, og fikk i dag følgende. Jeg har fått beskjed av borettslaget om at dette er en kostnad jeg må ta.

Dette vil ofte innebære at det vil være det beste å skifte sluket. Sluket er imidlertid en del av borettslagets ansvarsområde, og skal du som . Da jeg renoverte mitt ba forhørte jeg meg med borettslaget først. Jeg fikk skiftet alt av rør og sluk og slikt da de renoverte badet mitt, så om det .

Gamle soilrør og sluk er et svakt punkt i eldre borettslag. Når det er snakk om renovering av vannledninger, er det vanligste å skifte til nye rør, . Dersom du har et gammelt SOIL-sluk (fra 50-tallet), gir borettslaget støtte på inntil 4500kr for å skife til ny type sluk med klemring. Eier er ansvarlig for slikt som membran og utettheter rundt sluk. Et borettslag hadde gjentatte ganger henvendt seg til en andelseier og bedt om at det ble. Deres gamle bad blir skiftet ut med moderne fliser og membran.


Søknad om skifte eller overhaling av sluk skal leveres borettslagets kontor. Hensikten var å fornye vann og kloakkrør, samt å bytte sluk og toalett, etter flere. Mitt bad ble vurdert av borettslaget egne og innleide fagfolk før arbeidene begynte.

Beboere i våre borettslag får rabatter og gode faste priser på vanlige. Visst du skal pusse opp badet er det mange grunner til å bytte sluk samtidig. De fleste sluk og rør i borettslaget er de samme som da blokkene var nye. Dersom røret ikke blir skiftet nå, må borettslaget kunne gjøre dette senere.


Det er strenge forskrifter når det gjelder oppussing av bad. I tillegg skal rørlegger vurdere om det også er nødvendig å skifte røret fra sluk til vertikalt avløpsrør. Dette for å unngå eventuelle fremtidige lekkasjer via gulvet, . Egentlig vet de fleste av oss at når gamle rør og sluk skal skiftes i en 4. Styret i borettslaget eller gården har bestemt. Borettslaget er ansvarlig for vedlikehold av bygninger og eiendom- men for øvrig, mens. Ta alltid kontakt med borettslaget hvis det er behov for å skifte sluk.


Skifte av sluk dekkes av makspris kr. Beløpet er ment som en rettleding per 1. Det ble sagt at det er avløpsrør som ligger i veggene fra sluket, og at det. Det er ikke nødvendig å bryte opp fullt brukbare bad for å skifte ut rør . Til slutt i beskrivelsen av det nye borettslaget står en oppfordring til de nye borettshaverne:. Styret ønsker ikke at eldre tanker enn dette benyttes i rom uten sluk og .

Hvordan legge skjult elektrisk anlegg

Skal man ha skjult elektrisk anlegg må koblingsbokser festes og rør med. Skal man legge rørene på innsiden eller utsiden av fuktsperre? S...