fredag 27. mai 2011

Fuging av fliser silikon

Det første du gjør er å fjerne den gamle fugen. KLASSISK HJELPEMIDDEL: Maskeringstape hindrer søl på benk og fliser, og gir jevne kanter. Hold fugesprøyta i 90° vinkel mot området hvor det skal fuges.

Skyt fug rett i bunnen av fugen, og flytt sprøyta bortover. Skal du fjerne silikon eller legge ny på badet? Fugeslam på fliser eller i fuger kan vaskes bort med klinkerrens tidligst døgn etter.


I alle overganger fra gulv til vegg og hjørner skal det fuges med silikon.

Murmester Jan viser deg hvor enkelt det er å fuge fliser i tørre rom. Abonner på vår kanal for å se. I hjørner og overganger mellom vegg og gulv, skal det brukes silikon i stedet for fugemasse. Mange fliser har en ujevn overflate, og dette vanskeliggjør fjerning av silikon. Det ble mye gris og søl og jeg fikk ikke den formen på fugen som jeg ønsket.


Vanskelig å få tørket opp overskytende silikon føler jeg. Jeg har forsøkt med maskeringstape (blir kant i fugen ved tapekanten), med silikonnal (fugen blir diffus i kanten) osv. Fuger av silikon mellog gulv og veggflis.


Hvordan kutter jeg flisene mellom gulv og vegg?

Hvordan legge skjult elektrisk anlegg

Skal man ha skjult elektrisk anlegg må koblingsbokser festes og rør med. Skal man legge rørene på innsiden eller utsiden av fuktsperre? S...